سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بارالها ! دل های خاشعان شیفته توست، و راه های راغبانْ به سوی تو، هموار . [امام سجّاد علیه السلام ـ در زیارت امین اللّه ـ]
 
جمعه 90 مهر 29 , ساعت 11:13 صبح

 ساختن شمع ستونی شکل
موم رنگ شده در رنگ‌های قوی را می‌توانید با ترکیب کردن رنگ‌ها با هم بسازید، رنگ قرمز جگری و زرد، آبی و کرم و با رنگ‌های سایه روشن می‌توانید آنها را به‌شکل طبیعی نزدیکتر نمائید. برای این کار موم باید گرم نگه داشته شود و قابل انعطاف باشند و کاملاً سریع کار کنید، اگر موم شروع به سخت شدن کرد آن‌را در یک ماهی‌تابه روی یک بخاری قرار دهید و حرارت دهید ولی زیاد داغ نکنید که ذوب شود.
موم را لوله کنید، اگر شما می‌خواهید شمع‌های لوله‌ شده که بالای آنها به‌شکل مارپیچ می‌باشد درست کنید، ابتدا یک الگوی کاغذی درست کنید روی کاغذ یک مستطیل 15 در 28 سانتی‌متر بکشید، روی یکی از دو سمت کوتاه‌تر آن، دو نقطه در حدود 17 میلی‌متر از گوشه‌ها علامت بگذارید و با دست خطی از این نقطه‌ها به گوشه‌های انتهای دیگر رسم کنید و این خطوط را کمی همان‌طور که می‌کشید منحنی کنید، سپس در امتداد این خطوط ببرید. اندازه? الگو به میزان مومی که لازم دارید بستگی دارد، برای این الگو، شما به‌طور کامل به 270 گرم موم نیاز دارید، برای یک شمع با بدنه راست و لبه و ته صاف، لبه‌های موم لوله شده را به‌شکل مستطیل قبل از این‌که دور فیتیله بپیچید مرتب کنید.
- مواد و لوازم مورد نیاز
موم مخصوص ساختن شمع‌های غوطه‌ور شده و حکاکی، تیغ موکت‌بری، ظروف برای ذوب کردن موم به روش بن‌ماری، رنگ موم، (از مدادهای شمی هم می‌توانید استفاده کنید)، قاشق، دو عدد سینی فر، 4 برگ کاغذ روغنی (مومی) بزرگتر از سینی، وردنه، کاغذ الگو، فیتیله آماده شده.
1- نیمی از موم را تکه‌تکه کنید و به روش بن‌ماری آن‌را ذوب کنید. رنگ را در آن بزنید سینی فر را با کاغذ بپوشانید طوری که اطراف اضافه باشد و موم را روی آن بریزید.
2- بقیه موم را ذوب کنید و رنگ مخالف را به آن بزنید، سینی دوم را هم آماده کنید و موم را در آن بریزید.
3- موم را بگذارید تا کمی سفت شود، طوری که زیاد شل نباشد ولی هنوز نرم باشد، آن‌را در درجه حرارت گرم نگه دارید، هر دو موم را به‌شکل سوسیس بین کاغذ روغنی بپیچید. سپس هر دو موم لوله شده مخالف را با هم ورز دهید، هر دو رنگ باید با هم ترکیب شوند اما زیاد با هم مخلوط نشوند که به‌نظر یک رنگ تکی بیاید.
4- موم را گرم و قابل انعطاف‌ نگه دارید، آن‌را روی یک کاغذ روغنی تمیز قرار دهید، روی یک سطح صاف و مسطح، و آن را با یک ورقه دیگر کاغذ روغنی بپوشانید و سپس با وردنه روی آن بکشید و موم را صاف کنید تا ضخامت آن به 5 میلی‌متر برسد.
5- ورقه? کاغذی روغنی بالائی را بردارید، الگوی کاغذی به‌طور مستقیم روی موم بگذارید و سریع دور لبه را با تیغ موکت‌بری ببرید. تکه‌های باقی‌مانده را دور انداخته یا اینکه آنها را نگه دارید و برای ساختن شمع‌های کوچک به‌کار ببرید. بستگی به این دارد که چقدر موم باقی مانده است.
6- یک فیتیله? بلند را در امتداد انتهای عرض موم طوری که 2 سانتی‌متر در لبه بالای شمع قرار بگیرد فشار دهید. (2 سانتی‌متر از فیتیله بیرون از شمع باشد)
7- سپس موم را محکم لوله کنید و با دقت دور فیتیله بپیچید و سعی کنید که از طرف خودتان بپیچید.
8- به لوله‌کردن موم ادامه دهید و تا آنجائی که ممکن است آن‌را صاف نگه دارید و زمانی که به انتها رسیدید لبه را در داخل شمع فشار دهید. فیتیله و ته شمع را مرتب کنید و اقلاً به مدت یک ساعت بگذارید تا سفت شود و بعد روشن کنید.
اگر در شمع‌سازی تازه‌کار هستید، برای ترکیب کردن موم‌های رنگی با هم قبل از ساختن این گونه شمع‌ها در روی یک ورقه کاغذ روغنی کمی تمرین کنید چون ممکن است که کارتان خراب شود. روش دیگر ساختن این‌گونه شمع‌ها، می‌توانید با غوطه‌ور کردن شمع‌ها در ظرف پر از آب که موم رنگی در سطح آن شناور می‌باشد بسازید.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ